Nils Holgersson
Holtiton ja uhkarohkea Nils kapinoi auktoriteetteja vastaan. Eräänä päivänä ilkikurinen haltija Athanor muuttaa Nilsin mini-ihmiseksi! Nils huomaa osaavansa puhua eläimille ja saa uuden ystävän: uroshanhi Martin. Nils lähtee ihmeelliselle matkalle uskollisen uuden ystävänsä ja muiden villihanhien kanssa.
Holtiton ja uhkarohkea Nils kapinoi auktoriteetteja vastaan. Eräänä päivänä ilkikurinen haltija Athanor muuttaa Nilsin mini-ihmiseksi! Nils huomaa osaavansa puhua eläimille ja saa uuden ystävän: uroshanhi Martin. Nils lähtee ihmeelliselle matkalle uskollisen uuden ystävänsä ja muiden villihanhien kanssa. Nils matkustaa seuranaan Akka, hanhien kokenut johtaja, kotka-Gorgon, joka uskoo olevansa hanhi, sekä Pehmeä sulka ja tämän kisailevat siskot. Näin hän oppii elämään yhteisön sääntöjen mukaan. Mutta mitä Athanor todella ajoi takaa, kun muutti Nilsin? Athanor halusi antaa nuorelle Lina-haltijalle liittolaisen vaarallista Pimeän haltijaa vastaan, joka punoo juonia, ja auttajan, joka suojelisi Linan maailmaa ja itse luontoa.