Dyrebyen Zootropolis er en smeltedigel hvor dyr fra alle miljøer lever sammen. Men når optimistiske betjent Judy Hopps ankommer, oppdager hun at det ikke er så enkelt å være første kanin i politistyrken. Fast bestemt på å bevise at hun er jobben verdig, slår hun til når hun får sjansen til å løse en sak, selv om hun må samarbeide med den rappkjeftede og slu reven Nick Wilde for å løse mysteriet.