Ryan Murphy, Brad Falchuk en Tim Minear blazen het politiedrama nieuw leven in met 9-1-1. In de serie laten ze stressvolle belevenissen zien van hulpverleners - waaronder politie, brandweer en medewerkers van de alarmcentrale - die in de meest beangstigende, choquerende en bloedstollende situaties terechtkomen. De hulpverleners moeten de balans zien te vinden tussen het redden van hulpbehoevende mensen en het oplossen van hun persoonlijke problemen. De show is geïnspireerd door waargebeurde voorvallen van hulpverleners die regelmatig te maken krijgen met bloedstollende situaties die vaak onvoorspelbaar, intens en hartverwarmend tegelijk zijn.