Elena fra Avalor har reddet sitt forheksede rike fra en ond trollkvinne, nå må hun lære å regjere Avalor med hjelp av familien og venner.
Prinsesse Elenas reise begynte for lenge siden, da foreldrene og kongeriket ble tatt fra henne av den onde trollkvinnen Shuriki. Elena er den rettmessige tronarvingen, men hun er bare 16 år gammel og må lære å styre kongeriket Avalor med Storrådets hjelp. Med litt hjelp fra sine magiske venner, lærer Elena gjennom erfaring at hennes nye rolle krever både klokskap, styrke og empati – egenskaper som alle virkelig gode ledere har.