Filmen gjenoppliver historien om Lélo Fiaux, en fyrig sveitsisk 1900-tallsmaler hvis kunst og liv var uatskillelige. Hun var en nomadisk sjel som vandret kloden rundt med en kompromissløs lidenskap for maleriene og friheten sin i kjærligheten. Historien fortelles gjennom en blanding av dokumentar og fiksjon.