Perlenes historie, som går helt tilbake til antikken, fascinerte sivilisasjoner med sin tiltrekning. Innbyggerne i Bahrain, kjent for verdens fineste perler, så menn trosse farene i Persiabukta på jakt etter disse skattene. Med fridykking etter flyktige perler brakte de lykke til Bahrain, og skapte en arv av luksus.