Al Davis vs. The NFL
Historien om den langvarige feiden mellom Raiders-eier Al Davis og NFL-kommissær Pete Rozelle – som fortalt av dem selv, "gjenskapt" med deepfake-teknologi.
De var to av de viktigste personene i proff-fotballens historie. Og i et kvart århundre var den langvarige feiden deres en viktig del av NFLs utvikling til den mest populære og vellykkede sportsligaen. Nå, i Al Davis vs. the NFL, ser regissør Ken Rodgers og NFL Films tilbake på den uopphørlige, kompromissløse og alltid fargerike kampen mellom Raiders-eieren Al Davis og NFL-kommissær Pete Rozelle. Det begynte midt på 60-tallet da Rozelle var NFLs yngste kommissær og Davis ledet rivalen AFL, og fortsatte gjennom 80-tallet da Davis saksøkte ligaen for å la ham flytte Raiders fra Oakland til Los Angeles, og de to kjempene var alltid uenige. Fiendtligheten fortsatte selv mens Raiders ble en av NFLs mest populære og vellykkede franchiser og vant tre Super Bowls på åtte år sent på 70-tallet og tidlig på 80-tallet, og minsket ikke før Rozelle pensjonerte seg i 1989. Dokumentaren utgis akkurat når Raiders avslutter sin første sesong i sitt nyeste hjem, Las Vegas, der de spiller på en ny, toppmoderne stadion. For en film som handler om to nå avdøde menn, prøvde Rodgers og teamet å ta en ny, alternativ tilnærming til å fortelle historien: de gav Al og Pete "nytt liv" med ny, innovativ teknologi kjent som "deepfake" og får dem til å fortelle sin delte historie i førsteperson. Selv om gjenskapningene ikke er ekte, er historiene personene forteller sanne, og dialogen er basert på en rekke intervjuer fra NFL Films' hvelv. Resultatet er en original, underholdende og avslørende kikk på fotballhistorie - og minner oss på karismaen og betydningen til to av sportsverdenens kjemper.