Klonekrigen raser i galaksen. En farlig sithlord tar kontroll over Republikken og gjør Anakin Skywalker til sin mørke elev, Darth Vader. I en sverdduell må Obi-Wan Kenobi konfrontere sin falne venn.
Flere år etter Klonekrigen begynte, leder jediridderne en klonehær i kamp mot separatistene. Når sithene avslører et tusen år gammelt komplott for å styre galaksen, går Republikken i oppløsning, og det onde galaktiske imperiet reiser seg. Anakin Skywalker forføres av Kraftens mørke side til å bli keiserens elev---Darth Vader. Jediene slaktes ned mens Obi-Wan Kenobi og mester Yoda tvinges i skjul.