När alla hundar i MegasakiCity en dag skickas iväg till en stor soptipp, tar 12-årige Atari saken i egna händer och beger sig till Trash Island, i hopp om att hitta sin vakthund Spots.
12-årige Atari Kobayashi arbetar för stadens korrupte borgmästare. När alla hundar i MegasakiCity en dag skickas iväg till en stor soptipp, tar Atari saken i egna händer och beger sig i sitt miniatyrflygplan till Trash Island i hopp om att hitta sin vakthund Spots. Med hjälp av sina nyvunna byrackor till vänner, påbörjas ett episkt äventyr som kommer att avgöra framtiden för hela prefekturen.