"Baratometrajes 2.0" är en mer än en dokumentär som tar pulsen på Spaniens filmbransch. Den ger huvudrollen och rösten åt filmskapare av lågbudgetfilmer, kulturella främjare som gör saker annorlunda, samt distributions- och utställningsproffs, och ger en nästan perfekt bild av vad som kan vara framtiden för spansk film.