Chernobyl: Inside the Meltdown
Tjernobylkatastrofen är den värsta kärnkraftsolyckan genom tiderna och släppte ut mer än 400 gånger så mycket strålning i atmosfären som Hiroshimabomben gjorde. 40 år efter katastrofen berättar den här serien hela historien, från härdsmältan till KGB:s mörkläggning och dagens krig i Ukraina.
26 april 1986 ledde ett säkerhetstest av reaktor fyra vid Tjernobylkraftverket till den värsta kärnkraftsolyckan genom tiderna. Den enorma explosionen och påföljande branden släppte ut mer än 400 gånger så mycket strålning i atmosfären som Hiroshimabomben gjorde. Det var en global katastrof, där ett radioaktivt moln spred sig över Europa och så småningom hela världen. 40 år efter katastrofen berättar den här serien hela historien, från härdsmältan till KGB:s mörkläggning och dagens krig i Ukraina. Den avslöjar hur ett avspärrat område blev en krigszon, och via starka intervjuer med överlevare som aldrig tidigare träff fram samt unika insikter i den västerländska och sovjetiska responsen till olyckan ger den ett nytt perspektiv på en berättelse full av intriger, lögner och tragedier.