Under belägring 2
Casey Ryback tar sin brorsdotter på semester när Travis Dane och en grupp terrorister tar tåget som gisslan och använder det som kommandocentral i sitt försök att ta kontroll över ett topphemligt supervapen.
Casey Ryback är pensionerad från flottan och är nu kock på Mile High Cafe i Denver, Colorado. Efter sin brors död bestämmer sig Ryback för att ta med sin brorsdotter Sarah Ryback, på en tågresa till L.A. Travis Dane och en grupp terrorister väljer att använda samma tåg som kontrollcenter för att ta kontroll över Grazer, ett topphemligt högteknologiskt satellit-supervapen i yttre rymden. Dane, mannen bakom vapnet, fick sparken av regeringen innan satelliten sköts upp. Med en terroristgrupp från Mellanöstern planerar Dane att använda satelliten för att spränga östkusten genom att rikta in sig på en kärnreaktor under Pentagon. Militärer och regeringstjänstemän kan inte stoppa honom då de inte kan hitta hans högkvarter och så länge tåget fortsätter att vara i rörelse, kommer det vara omöjligt att hitta. Det finns bara en person som kan stoppa förödelsen --- Ryback --- om han kan avslöja tågets position och om han kan nå Dane innan det är för sent.