Brothers in Exile
Den dramatiska berättelsen om hur två kubanska bröder, Livan och Orlando "El Duque" Hernandez, på ett farligt sätt lyckades fly från sitt hemland Kuba och nådde basebollberömmelse i USA, och de fascinerande omständigheterna som återförenade dem flera år senare.
Major League Baseball har förändrats genom tillströmningen av kubanska spelare som Aroldis Chapman, Yasiel Puig och Jose Abreu. Men de står i tacksamhetsskuld till två halvbröder vars mod 20 år tidigare banade vägen för deras berömmelse. Brothers in Exile berättar den otroliga historien om Livan och Orlando "El Duque" Hernandez, som riskerade sina liv för att komma bort från ön. Livan, som gav sig av först, förlitade sig på sin status som det hetaste unga framtidshoppet på Kuba, deserterade via Mexiko och skrev kontrakt med Florida Marlins – för vilka han blev utsedd till en av tidernas yngsta mest värdefulla spelare i World Series 1997. Kvar var Orlando, som uteslöts från professionell baseboll på Kuba eftersom han misstänktes för att ha hjälpt Livan att rymma. Men julen 1997 lämnade en alltmer frustrerad och trakasserad Orlando Kuba i en liten båt. Han var strandsatt på en öde ö i flera dagar innan han plockades upp av den amerikanska kustbevakningen. Mindre än ett år senare bidrar "El Duque" till att kasta New York Yankees till ett världsmästerskap, vilket fulländar en otrolig resa för halvbröderna som kämpade med all sin kraft för att nå frihet och triumf.