Trassel
När rikets mest eftersökta bandit tas som gisslan av Rapunzel, en tonåring med jättelångt guldhår som vill fly från tornet där hon har varit inlåst i flera år, ger de sig av på en hårresande eskapad.
Rikets mest eftersökta och charmigaste bandit, Flynn Rider, gömmer sig i ett torn. Han tas som gisslan av Rapunzel, en vacker tonåring. Hon söker en väg ut ur tornet där hon har varit inlåst. De gör en överenskommelse, och ger sig av på en actionfylld eskapad med polishästen Maximus, den överbeskyddande kameleonten Pascal och ett tufft gäng pubskurkar.