Efter en storslagen sommar på Camp Shallow Lake, återvänder Wildcats till East High där de börjar förbereda en scenversion av "High School Musical 3: Sista året". Men planerna avbryts när rektor Gutierrez berättar att Disney beslutat sig för att filma den efterlängtade "High School Musical 4: Återträffen"-filmen, på plats på deras älskade skola.
"High School Musical 4" stjäl fokus från "High School Musical 3" eftersom en ny stjärna är född.
Ricky och Kourtney besöker college och de andra är distraherade, musikalen är hotad.
Ricky, Gina och resten av gänget måste fatta viktiga beslut på premiärkvällen av HSM 3.