Monica Z
Monica Z är en prisvinnande filmbiografi om den legendariska sångerskan och skådespelerskan Monica Zetterlund. Filmen kartlägger hennes dramatiska uppgång från arbetet som telefonoperatör i en by på den svenska landsbygden, till att hon når stjärnstatus på klubbscenerna i New York och Stockholm. Filmen skildrar hennes genombrott och blomstrande karriär på 1960-talet.
Monica Z är en prisvinnande filmbiografi om den legendariska svenska sångerskan och skådespelerskan Monica Zetterlund. Filmen kartlägger hennes dramatiska uppgång mot berömdhet, från hennes arbete som telefonoperatör i en liten by på den svenska landsbygden till att hon når stjärnstatus på New Yorks och Stockholms klubbscener. Filmen skildrar hennes genombrott och blomstrande karriär på 1960-talet. Monica var en exceptionell artist med en unik närvaro, som levde ett liv på scenen medan ett turbulent kärleksliv samtidigt utspelade sig utanför rampljuset. Huvudrollen spelas av sångerskan, pianisten, låtskrivaren och skådespelerskan Edda Magnason i hennes långfilmsdebut.