I inuitisk mytologi tvingas Sedna, en ung kvinna, gifta sig med en ond shaman. Hon övertalar sin far att rädda henne, men de möter en storm. Fadern kastar Sedna överbord, och hon blir havsgudinna för Grönlands vatten. Ett skidlag utforskar legenden ombord på "La Louise'", och avslöjar dess sanning.