LIGHT & MAGIC
När George Lucas först började skapa Star Wars visste han inte att han skulle revolutionera en hel bransch. Denna serie i sex delar följer utvecklingen av Industrial Light & Magic, företaget bakom de ikoniska visuella effekterna i Star Wars, E.T., Terminator 2, Jurassic Park och så många andra filmer. Det här är historien om ett gäng kreativa genier som gjorde dessa favoritfilmer magiska.
LIGHT & MAGIC är en serie i sex delar om Industrial Light & Magic, specialeffektsföretaget som George Lucas grundade för att göra Star Wars. Genom personliga intervjuer och aldrig tidigare visade klipp, presenterar regissören Lawrence Kasdan ILM:s mest ikoniska effekter, samtidigt som han fördjupar sig i de fascinerande bakgrundshistorierna om personerna som skapade dem. När George Lucas bestämmer sig för att göra Star Wars upptäcker han att det inte finns något specialeffektsföretag i Hollywood som kan förverkliga hans ambitiösa vision om rymdstrider. George anlitar kameraexperten John Dykstra och startar en verkstad i ett dammigt lager i Van Nuys, där han sätter ihop ett osannolikt team av konstnärer, byggare och drömmare. I 40 graders värme designar de skepp, bygger modeller och utvecklar ett revolutionerande kamerasystem från grunden. Men när George kommer på besök efter inspelningen av filmen upptäcker han att ILM ligger långt efter schemat. Teamet samlar sig för att få allt klart i tid, och Star Wars blir världssuccé. Men märkligt nog är George ändå inte nöjd med resultaten. För uppföljaren, Rymdimperiet slår tillbaka, flyttar George ILM norrut till en ny anläggning. Förväntningarna sätter stor press på teamet. George, frustrerad över traditionellt filmskapande, bestämmer sig för att modernisera branschen och anställer Ed Catmull för att starta en datoravdelning. I början av 1980-talet ligger ILM i framkant i branschen. Samarbete med regissörer som Steven Spielberg och Robert Zemeckis leder till de häpnadsväckande effekterna i Jakten på den försvunna skatten, Poltergeist, E.T., Tillbaka till framtiden med mera. Samtidigt inspirerar datoravdelningens Pixar Image Computer nykomlingen John Knoll att skapa Photoshop. När branschen går in i den digitala tidsåldern flockas datorgrafikkonstnärer från hela världen på ILM. Man producerar berömda effekter i Avgrunden och Terminator 2. Vissa traditionella konstnärer anammar de nya verktygen, men många kämpar för att anpassa sig. De digitala dinosaurierma som skappades för Jurassic Park blir en vattendelare för branschen, trots att stop-motion-trollkarlen Phil Tippett känner sig ""utdöd"". Med nya digitala verktyg återvänder George Lucas till Star Wars-sagan med prequel-filmer, samtidigt som han driver på för att utveckla mer avancerade digitalkameror och projektorer. Innovationerna fortsätter in på 2000-talet, allteftersom en ny generation filmskapare hoppar på chansen att arbeta med ILM. Iron Man får CG-skeptikern Jon Favreau att ändra uppfattning när han upptäcker att han inte längre kan se skillnaden mellan praktiskt och digitalt. Georges ultimata vision förverkligas äntligen med The Volume, ett revolutionerande system för digital produktion. I slutet av serien hyllar gamla och nuvarande medarbetare ILM:s unika blandning av konst och teknik, samtidigt som de hedrar hjärtat och själen hos de människor som möjliggjorde alltsammans.
Efter tio år utan Star Wars kommer George Lucas tillbaka till ILM med ett nytt omöjligt uppdrag.
George Lucas propagerar för digitala kameror och ILM tar sig an vind, vatten och en digital Yoda.
ILM är inte längre givna branschledare. För att hålla sig på toppen måste de tänka nytt än en gång.