När julstämningen mystiskt börjar försvinna, rycker de lekfulla och busiga Santa Pups – valparna Hope, Jingle, Charity och Noble – ut för att rädda julen.
En ny julklassiker från Disney är född med Tomtetass 2: Julens hjältar. När Tomtemor reser till Pineville hoppar de lekfulla valparna Santa Pups i hemlighet ombord på släden. Något går på tok och julstämningen börjar försvinna. Nu måste valparna Hope, Jingle, Charity och Noble och Tomtemor lägga på ett kol för att rädda julen över hela världen.