The French Dispatch
Wes Andersons The French Dispatch blåser liv i en samling artiklar från den sista utgåvan av en amerikansk tidskrift baserad i en fiktiv fransk stad under 1900-talet.
The French Dispatch, av den visionära filmskaparen Wes Anderson, blåser liv i en samling reportage från den sista utgåvan av ett amerikanskt magasin baserat i den fiktiva franska staden Ennui-sur-Blasé på 1900-talet. Många av världens mest älskade filmstjärnor lyser i denna kärleksförklaring till journalisterna, bland andra Benicio Del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Timothée Chalamet, Jeffrey Wright, Frances McDormand, Léa Seydoux, Stephen Park, Owen Wilson, Willem Dafoe, Lyna Khoudri, Mathieu Amalric, Christoph Waltz, Edward Norton, Jason Schwartzman, Henry Winkler, Anjelica Huston och Bill Murray. När redaktören för magasinet The French Dispatch, Arthur Howitzer, avlider, samlas redaktionen för att skriva hans dödsannons och resultatet blir fyra artiklar. En av dem är inspirerad av skribenten Herbsaint Sazerac (Wilson) och är ett skakande resereportage genom stadens ruffigaste delar. J.K.L. Berensen (Swinton) bjuder på "Det konkreta mästerverket" om Moses Rosenthaler (Del Toro), en psyksjuk och kriminell målare, och hans fängelsevakt och musa (Seydoux). "Revideringar av ett manifest" av Lucinda Krementz (McDormand, vars rollfigur är en hyllning till tidningen New Yorkers legendariska skribent Mavis Gallant) är en krönika om kärlek och död mitt under studentrevolten. Och journalisten Roebuck Wright (Jeffrey Wright) författar en spännande historia om droger, kidnappning och polisiär gastronomi i "Polismästarens privata matsal". Filmen The French Dispatch är fylld av de underfundiga, visuellt slående, komplexa, detaljerade och lustiga inslag som publiken har kommit att förvänta sig av regissören och manusförfattaren Wes Anderson.