Area 51: CIAs hemliga dokument
Area 51 är känt som ett av de mest topphemliga områdena på jorden. Men med hjälp av nyligen offentliggjorda CIA-dokument kan denna auktoritativa dokumentär avslöja exakt vad som har hänt på provanläggningen sedan den öppnade 1955.
Area 51: CIAs hemliga dokument är den sanna historien om den banbrytande forskningen på luftfart som ägde rum på Groom Lake Testing Facility, även känt som Area 51, vilket säkerställde USA:s luftherravälde från kalla kriget fram till i dag. Med hjälp av nyligen offentliggjorda CIA-dokument identifierar detta program särskilda individer som arbetade på den topphemliga basen i en rad olika roller, som byggnadsarbetare, piloter och säkerhetsvakter. Deras personliga vittnesmål ger oss ett unikt intryck, inte bara av det arbete som utfördes men även av själva området. Vi avslöjar hur stränga säkerhetsåtgärder som behövdes för att hålla utvecklingen av flygplansprogrammen U2, A12, HAVE BLUE och F117 Nighthawk hemliga. Detta är en film som fokuserar på att leverera historia och saklig fakta på ett nytt och engagerande sätt – ett sätt som besvarar frågan: Vad hände egentligen på Area 51?