Conan, barbaren
Arnold Schwarzenegger spelar huvudrollen som den legendariska krigaren och hjälten, Conan Barbaren, som går ut i en farlig, blodig jakt för att hämnas massakern på sina föräldrar.
Från sidorna i magasinet Weird Tales kommer Robert E. Howards hjälte, CONAN BARBAREN, med Arnold Schwarzenegger som Conan. I en blandning av Howards fantasi och berättelser om magi och svärd och den riktiga fantasin hos författaren och regissören John Milius och Oliver Stone, inleds CONAN BARBAREN med att den unge Conan förlorar sina föräldrar under en räd utförd av den onde krigsherren Thulsa Doom (James Earl Jones). Unge Conan säljs till slavhandlare som, när han växer i storlek och styrka, tränar honom till de barbariska tävlingarna i området där vinnaren vinner äran och förlorarna betalar med sitt liv. Conan blir snart så kraftfull att hans herrar inser att de snart inte kan kontrollera honom längre utan de släpper honom i det fria. Där överlever han genom sin list som tjuv och äventyrare tills han oavsiktligt råkar stjäla en juvel från Thulsa Doom. Conan svär på att hämnas sina föräldrar och förklarar krig mot Doom och hans ormtillbedjande följare. Han följs av sin vän, Subotai (Gerry Lopez), och krigaren och hans livs kärlek, Valeria (Sandahl Bergman). CONAN BARBAREN ska hämnas till vilket pris som helst.