Juno
När hon oplanerat blir gravid med sin killkompis, bestämmer sig en 16-årig tjej i en småstad i Minnesota för att ge sitt barn till det "perfekta" paret som hon hittat genom en tidningsannons men inser att den kommande adoptionen leder dem mot en skilsmässa och får henne att bli kär i barnets biologiska far.
Juno MacGuff (Elliot Page) är en självsäker tonåring som tar en nio månaders avstickare till vuxenlivet via en oplanerad graviditet - och söker efter de perfekta adoptivföräldrarna. Med hjälp av sin anspråkslösa pojkvän (Michael Cera), stöttande pappa (JK Simmons) och frispråkiga styvmor (Allison Janney) finner Juno ett välbärgat par (Jennifer Garner och Jason Bateman) som längtar efter att adoptera.