Omen
En serie av chockerande dödsfall övertygar den amerikanska ambassadören att hans femåriga son är antikrist.
Djävulens son har anlänt till jorden och han tänker inte låta sig hindras av sina mänskliga föräldrar! När den amerikanske diplomaten Robert Thorns (Gregory Peck) fru Katherine (Lee Remick) föder ett dödfött barn på ett sjukhus i Rom, byter han ut barnet mot ett annat vars mor dött. Lilla Damien (Harvey Stephens) frodas, men på hans femårsdag dör hans barnsköterska under mystiska omständigheter. Fader Brennan (Patrick G. Troughton) dör även han efter att ha försökt varna Thorn att hans adopterade son är Lucifers son. Medan den nya lömska barnsköterskan fru Baylock (Billie Whitelaw) ihärdigt skyddar Damien, ökar Thorns rädsla när fotografen Jennings (David Warner) visar honom bilder från Damiens kalas som är märkta med antydningar om hur barnsköterskan och Fader Brennan skulle komma att dö. Thorn letar upp Bugenhagen (Leo McKern), en exorcist som bekräftar Damiens identitet och säger till Thorn att den enda lösningen som finns är att döda hans adopterade son. När kropparna börjar staplas upp försöker Thorn göra sin plikt, men lagen hindrar hans försök till att rädda världen från undergång.