I over et århundrede har naturtro krystalkranier forundret verden med legender om maya-oprindelse og mystiske kræfter. Denne film optrevler myten og følger forskere, der bruger moderne videnskab til at afsløre kranierne som falsknerier fra det 19. århundrede.