Deutsches Haus
Eva Bruhns skal forloves, da hun bliver bedt om at oversætte i en retssag mod SS-officerer. Hendes forældre og kommende forlovede prøver at fraråde hende, men hun følger sine instinkter og tager jobbet. Hun opdager snart, at hun har en mere personlig forbindelse til sagen, end hun troede var muligt.
Eva Bruhns er en ung kvinde i 1963, som arbejder som polsk til tysk-oversætter i Frankfurt. Hun bor med sine forældre, som driver restauranten Deutches Haus. Eva skal snart forloves med en velhavende arving til et postordrefirma, da hun modtager en anmodning i sidste øjeblik om at oversætte i retten: byen forbereder sig på dens første Auschwitz-retssag mod tidligere SS-officerer. Evas forældre og hendes forlovede er stærkt imod. Eva har aldrig hørt om Auschwitz før, men noget driver hende til at ignorere deres ængstelser og tage imod jobbet. Det er først da Eva begynder at oversætte, at hun forstår omfanget af nazisternes dræbermaskine og gradvist opdager hun, at hun har en personlig forbindelse til stedet. Instrueret af Isa Pahl og Randa Chahoud og produceret af Sabine de Mardt.
Eva oversætter ved en retssag og konfronteres med nazi-forbrydelserne i Auschwitz for første gang.
Vidnet Rachel Cohen afhøres, og Eva opdager, at hendes forældre kender den primære anklagede.
Eva rejser med en delegation til Auschwitz, en oplevelse der frembringer dybe følelser.
Eva opdager endelig sandheden om sine forældre og tager ansvar for deres forbrydelser.