At koge bjørn
Året er 1852, da en præst og hans familie ankommer til den isolerede landsby Kengis i Nordsverige. Hans prædikener tænder håb om et bedre liv i de fattige bønder, men mødes af modstand af byens magtelite. Da forsvindinger og rygter om bjørneangreb spreder sig, fører præsten og hans samiske adoptivsøn, Jussi, an i eftersøgningen. De gør en forfærdelig opdagelse, som trækker hele byen ind i en kamp om sandheden og retfærdighed, hvor kærlighed og magtkampe fører til vold og oprør.
Året er 1852, da en præst og hans familie ankommer til den isolerede landsby Kengis i Nordsverige. Med en stærk tro på retfærdighed og forandring, udfordrer han egnens magtelite, men møder modstand, da hans fyrige prædikener tænder håb om et bedre liv i de fattige bønder. Samtidig rystes byen af forsvindinger og skræmmende rygter om bjørneangreb. Da præsten og hans samiske adoptivsøn, Jussi, fører an i eftersøgningen, gør de en forfærdelig opdagelse, som skaber dybe revner i byens allerede skrøbelige sammenhold. Præsten trækkes ind i en farlig kamp, hvor forbudt kærlighed, magtkampe og brutale handlinger driver byen mod et voldsomt opgør, hvor ingen kan vide sig sikker. Hvad er indbyggerne villige til at gøre for at beskytte sig selv, og hvor går grænsen for, hvad retfærdighed indebærer?"
En ny provst kommer til Kengis. En pige forsvinder i skoven, og provsten fører an i eftersøgningen.
Provsten mener, at Hilda er blevet myrdet. Jussi går til bal, og ondskaben slår til igen.
Jolina findes mishandlet. Hun blev angrebet af en mand, og ikke en bjørn. Der er en morder løs.
Jolina er død – morderen har slået til igen. Jussi forlader Kengis for at finde sin familie.
Jussi bliver anholdt, og morderens identitet afsløres, hvilket fører til et forfærdeligt opgør.