Action og eventyr, Science fiction
Han Solo og prinsesse Leia forfølges af Imperiets styrker, mens Luke træner med Jedi-mester Yoda. Men når Luke kæmper mod Darth Vader, får han sin chokerende fortid at vide.
Efter Dødsstjernens ødelæggelse fortsætter Imperiets styrker med at forfølge oprørerne, og det lykkes at besejre dem på isplaneten Hoth. Luke rejser derefter til planeten Dagobah for at træne med Jedi-mesteren Yoda, som har levet i skjul siden Republikkens fald. I et forsøg på at føre Luke over til den mørke side, lokker Darth Vader den unge Skywalker i en fælde i skybyen Bespin.