Da Ella flytter hjemmefra for at studere, får hun ikke sin egen bolig, som hun havde glædet sig til. I stedet anbringes hun på en institution. Det sker samtidig med, at hun møder sin første kærlighed. Ella har levet hele livet i kørestol, men skal hun stiltiende acceptere et liv bag låste døre af den grund, eller skal hun kæmpe for at opnå sine drømme? "Min første kærlighed" er en stærk og fængslende film baseret på sande begivenheder.