Cristóbal Balenciaga
Cristóbal Balenciaga makes his debut as a designer in Paris, but the designs that set a trend in Spain don’t work well in the sophisticated empire of fashion where Chanel, Dior, and Givenchy set the trends. Guided by his obsession with control in all aspects of his life, Balenciaga will define his style and end up becoming the greatest of all.
Cristóbal Balenciaga presents his first Parisian haute couture collection. He has left behind a successful career in his workshops in Madrid and San Sebastian, dressing the Spanish élite and aristocracy. However, the designs that had set a trend in Spain don’t work well in the sophisticated empire of fashion which Paris has become and where Chanel, Dior and Givenchy set the trend. Guided by his obsession with control in all aspects of his life, Balenciaga will define his style and end up becoming one of the most important designers of all time.
Cristóbal Balenciaga faces a difficult beginning in Paris with his first haute couture collection.
In 1940, Balenciaga brings Spanish fabrics to Paris in order to keep his Maison open.
Balenciaga vs Dior: The king of haute couture in Paris feels challenged by Dior’s “New Look.”
Balenciaga is commissioned to design the wedding dress for Queen Fabiola of Belgium.
Competition from prêt-à-porter and the poor quality of fabrics affect Balenciaga’s sales.