Pancho Villa: The Centaur of the North
Tarina kertoo, miten Doroteo Arangosta, joka vietti nuoruutensa lain väärällä puolella, tuli "Pancho Villa", pelätty komentaja ja Meksikon vallankumouksen avainhahmo. Tarinassa nähdään omaan myyttiinsä takertunut mies, joka pyrkimyksissään tulla joksikin suureksi muuttaa historian kulkua mutta saa myös monia kostonhimoisia ja vaikutusvaltaisia vihollisia.
Espanjankielisessä elämäkertasarjassa kuvataan Doroteo Arangon, "Pancho Villan", elämää. Nuorena rosvona hän joutuu väijytykseen ja onnistuu hiuksenhienosti säilyttämään henkensä. Näin hänestä paljastuu mies, joka haluaa kaikin keinoin kasvattaa myyttistä mainettaan. Hänestä kerrotaan myös Hollywoodin elokuvantekijöille, jotka ovat innokkaita kuvaamaan Robin Hoodia muistuttavaa hahmoa, joka on sekä naistenmies että kylmäverinen tappaja, Yhdysvaltain vastustaja ja Meksikon oma Napoleon. Villalle tärkeintä oli kuitenkin Meksikon vallankumous. Sarjassa ruoditaan Pancho Villan hyviä ja huonoja puolia aina rosvoajoista suuruutta tavoittelevaan luonteeseen, joka lopulta teki hänestä kenraali Pancho Villan, pohjoisen kentaurin, pelastuksen puolesta taistelevan antisankarin. Villa on jopa mystinen hahmo, joka ristiriitaisuudessaan herättää niin vihaa ja halveksuntaa kuin kunnioitustakin.