Analysis Paralysis
Anton er lammet av endeløs grubling – selv de minste avgjørelser overvelder ham, helt til en dag i parken forandrer alt. På jakt etter en sjakkpartner møter han en sint gartner som jakter på eieren av en forsvunnet gul støvel. Det uventede møtet deres antyder forsiktig at kontakt med andre kan befri oss fra våre egne tankefeller.
Anton tenker altfor mye. Selv de minste valg sender tankene hans ut i en endeløs runddans av muligheter og tvil, helt til han blir handlingslammet. Hverdagslige gjøremål blir til overveldende gåter, og ensomheten vokser i takt med at han trekker seg inn i sitt eget hode. Den eneste som holder ut med ubesluttsomheten hans, er dachsen hans – men selv den kan ikke erstatte ekte menneskelig kontakt. En ettermiddag i parken leter Anton etter noen å spille sjakk med, helst noen som er bedre enn hunden. Samtidig er en gartner rasende: Blomsterbedet hennes er ødelagt, og hun er fast bestemt på å finne den skyldige. Det eneste sporet er en savnet, gul støvel. De to leter etter hver sin ting – den ene drevet av stille lengsel, den andre av frustrert besluttsomhet – og snart krysses veiene deres. Helt uten dialog, og med en fargerik og leken animasjonsstil, fanger Analysis Paralysis det absurde og ømme ved moderne overtenking. Med humor, metaforer og tilfeldigheter viser filmen at det er mulig å finne fellesskap, selv når vi er fanget i våre egne tanker. Noen ganger er alt som skal til en ulykke, eller en mistet støvel, for å sette oss fri.