Fra sin ydmyke begynnelse kjempet Margaret Thatcher seg gjennom mannsjåvinistiske fordommer hos eliten i det konservative partiet og skepsisen til det britiske velgerne, og ble den mektigste britiske statsministeren siden Winston Churchill.