Ahmed (Antonio Banderas), en utvist ambassadør langt fra sitt hjemland, kommer over en gjeng krigere som blir angrepet av forferdelige vesener, kjent for å fortære alt levende som kommer i deres vei!
En ung arabisk diplomat, Ahmed Ibn Fahdlan (Antonio Banderas), blir landsforvist etter en kjærlighetshistorie med en av sultanens elskerinner, og tvinges avsted som sendebud til vikingene. Etter en strabasiøs ferd, møter araberen det fryktede krigerfolket, og han sjokkeres av deres brutale levesett. På grunn av en mystisk spådom tvinges han allikevel til å reise nordover for å nedkjempe en fryktelig fiende – mystiske skapninger kjent for å slakte ned alt som kommer i deres vei. For å overvinne den umenneskelige fienden trengs det ifølge en sannsigerske tretten krigere, og den trettende kan ikke være viking. Med ett er Ibn Fahdlan alene i et ukjent og fremmed land, der naturens hensynsløshet kun overgås av menneskenes råskap. Møt Antonio Banderas i samspill med Maria Bonnevie og Dennis Storhøi i en historisk actionthriller, basert på Michael Crichtons bestselger ”Eaters of the Dead”.