Kings Ransom
9. august 1988 ble NHL forandret for alltid med et enkelt pennestrøk, da Edmonton Oilers sendte Wayne Gretzky til Los Angeles Kings.
9. august 1988 ble NHL forandret for alltid med et enkelt pennestrøk. Edmonton Oilers, fersk fra sin fjerde strake Stanley Cup-seier på fem år, signerte en avtale som sendte Wayne Gretzky, en kanadisk nasjonalskatt og den største hockeyspilleren noensinne, til Los Angeles Kings i et flerspiller- og million dollar-avtale. Ettersom forvirrede Oilers-fans slet med å forstå det utenkelige, hastet fansen i Los Angeles med å kjøpe sesongkort så raskt at det overveldet Kings billettkontor. Over natten gikk franchisen frå å være oversett i drøyt 21 år, til utsolgte arenaer og stående applaus, og ligaen som ofte hadde "lillebror"-status, eksploderte fra 21 lag til 30 på mindre enn ett tiår. Den anerkjente regissøren Peter Berg presenterer den fengslende historien om handelen som tok pusten av et helt land, og plasserte en stjernespekket by rett ved de ydmyke føttene til en 27 år gammel gutt, ganske enkelt kjent som "The Great One."