Deutsches Haus
Eva Bruhns skal til å forlove seg når hun blir bedt om å være tolk i en SS-offisers rettssak. Foreldrene og forloveden prøver å snakke henne fra å ta jobben, men hun følger instinktet og tar jobben. Snart innser hun at hun har en mer personlig kobling til rettssaken enn hun kunne ha forestilt seg.
Det er 1963 og Eva Bruhns er en ung kvinne som jobber som polsk-tysk tolk i Frankfurt. Hun bor med foreldrene sine, som driver restauranten Deutsches Haus. Eva skal til å forlove seg med en rik arving til et postordre-selskap når hun får en hasteforespørsel om være tolk i en rettssak. Byen forbereder for sin første Auschwitz-rettssak mot tidligere SS-offiserer. Evas foreldre og forlovede er sterkt imot det. Eva har aldri hørt om Auschwitz før, men noe får henne til å ignorere deres misnøye og ta jobben. Det er først når Eva begynner å tolke at hun innser omfanget av nasjonalsosialistenes drapsmaskin, og gravis innser hun at hun har en personlig kobling til stedet. Regissert av Isa Pahl og Randa Chahoud. Produsert av Sabine de Mardt.