Ta forsetet for en utsolgt middelalderkonkurranse. Den trofaste – og klønete – tjeneren Cedric vil gjøre hva som helst for å hjelpe sin edel mester, Sir Loinsteak, med å forbedere seg på en ridderturnering mot nåværende mester, Sir Cumference. Men når Sir Loinsteak faller stygt, er det opp til Cedric å ta tøylene og kle på seg rustningen for å kjempe om hånden til prinsesse Esmerelda.