Disneyland Handcrafted
Opplev året da The Happiest Place on Earth ble til. Med sjeldne arkivopptak og originale lydopptak avslører filmen kunsten, pågangsmotet og presset hundrevis av håndverkere møtte for å gjøre Walt Disneys umulige drøm til virkelighet – fra første spadetak til åpningsdagen.
Disneyland Handcrafted er bygget på sjeldne arkivopptak og lydinnspillinger, og fanger det spennende året da en dristig drøm ble til «det lykkeligste stedet på jord» og et av våre mest elskede kulturikoner. I bunn og grunn er filmen en historie om tro mot tvil. Walt Disney trodde på det umulige, mens andre bare så risiko og fiasko. Mot alle odds og skeptikere satset Walt formuen og ryktet sitt for å virkeliggjøre en drøm.
Walt samlet en enestående gruppe kunstnere, håndverkere og visjonærer, drevet av et felles mål. Med pågangsmot, mot og urokkelig besluttsomhet brettet de opp ermene og satte i gang. Arbeidet og ambisjonene deres forvandlet hver eneste del av det 650 mål store området, brøt ny mark både fysisk og i fantasien, og formet DNA-et til Disneys temaparkdesign i tiårene som fulgte.
Walt sendte fotografer for å dokumentere hele prosessen. Med oppfinnsomme perspektiver, eksperimentering med tidsforløp og skarpe observasjoner, fanget de skapelsen på en autentisk, emosjonell og ofte uventet gledelig måte. Fra ryddingen av appelsinlundene til den kaotiske prakten på åpningsdagen, fungerer opptakene som en tidskapsel av «vi-får-det-til»-ånd – hvert bilde et bevis på hardt arbeid. Bare en brøkdel av dette materialet ble vist i TV-programmet om Disneyland på 1950-tallet. Mange timer med opptak har aldri blitt vist – før nå.
Disneyland Handcrafted er satt sammen utelukkende fra denne skattekisten av sjeldne 16 mm-opptak, kombinert med stemmene til de som var der. Filmen følger den utrolige menneskelige innsatsen bak Disneys første fornøyelsespark. Fra første spadetak til de første gjestene går gjennom portene, gir filmen et unikt og oppslukende innblikk i parkens tidligste dager – og viser hvor magien virkelig begynte.