Skjelvet
I 1904 ble Oslo rammet av et jordskjelv med styrke 5,4 på Richters skala. Skjelvet førte til betydelige ødeleggelser. Men heldigvis, ingen menneskeliv gikk tapt. Hva vil skje dersom et langt større jordskjelv treffer hovedstaden? Tre år er gått siden tsunamibølgen traff Geiranger. Idun og barna har nå flyttet til Oslo for å få avstand til den vonde opplevelsen. Kristian Ekjord bor alene i Geiranger. Ulykken har ikke sluppet taket og en traumatisert Kristian sliter med skyldfølelse etter det som skjedde. Så begynner underlige ting å skje i Norges hovedstad. Uforklarlige oversvømmelser, strømstans og ulykker rammer byen. Geologiske undersøkelser viser at ”Oslo-graben” igjen har begynt å røre på seg.