Wzięty lekarz i oddany ojciec rodziny, John Dolittle, żyje sobie jak pączek w maśle do czasu, gdy nagle odżywa w nim długo poskramiany talent z dzieciństwa – umiejętność porozumiewania się ze zwierzętami. Teraz każde stworzenie dookoła chce zasięgnąć porady doktora, co uruchamia wariacki ciąg zdarzeń, które wywracają jego życie do góry nogami.