Santo Nero, Il
Under festligheterna tillägnade helgonet Calogero inträffar något irrationellt i den lilla staden. Lokalinvånarna, som lever med likgiltighet inför närvaron av invandrarna, vördar helgonet från Kartago, en man som en gång gick iland från ett klandestint fartyg likt de tusentals illegala invandrarna som når Siciliens kuster.