Lucrecia: A Murder in Madrid
En fattig, svart immigrantkvinna skjuts till döds i Madrid. Brottet utlöser en aldrig tidigare skådad social reaktion. Vem dödade Lucrecia? Varför? De första ledtrådarna pekar mot högerextrema grupper. Tre decennier efter mordet leder Lucrecias berättelse oss till hatets rötter. Med tidigare opublicerat videomaterial sprider den rörande berättelsen ljus över ett brott som blivit historiskt som Spaniens första rasistiskt motiverade mord.
En fattig, svart immigrantkvinna blir skjuten till döds på en övergiven nattklubb i Madrid. Brottet chockerar det spanska samhället och utlöser en aldrig tidigare skådad social reaktion. Vem mördade Lucrecia? Varför? De första ledtrådarna pekar mot högerextrema grupper. Under den bild av ett modernt och demokratiskt land som Spanien visar upp för världen, med OS och Världsutställningen 92, lurar en våldsam rörelse med extremism, rasism och våld.
Mordet på Lucrecia en månad efter att hon kom till Spanien är en krönika om ett förebådat dödsfall.
Landet ser de fyra anklagade för första gången, i en rättegång som sätter ett prejudikat.