Resan till Jordens medelpunkt
Diego och hans vänner tillbringar sommaren på ett läger som drivs av Pompilio Calderón, en excentrisk upptäckare. Där hittar de en medaljong som tillhörde Pola, Diegos mormor. De följer i hennes fotspår och kommer att uppleva fantastiska äventyr i en parallell dimension när de försöker rädda planeten från katastrof.
Diego drömmer om att hans tv-spelsprestationer förvandlas till upptäcktsresor i verkligheten. Han är en kreativ och nyfiken pojke, en uppfinnare och ledaren bland sina vänner. Diego tillbringar sommaren med sina vänner på lägret som drivs av Pompilio Calderón, en excentrisk och välkänd upptäckare. Där hittar de en medaljong som tillhörde Pola, Diegos mormor. De följer i hennes fotspår och upptäcker några ruiner och en mystisk portal till "Verne-dimensionen", ett parallellt universum som symboliserar vad vår planet hade kunnat vara om inte för människans destruktiva girighet. De upplever fantastiska äventyr i sin strävan efter att hjälpa Pola balansera båda dimensioner och rädda planeten från katastrof.
Pola upptäcker en obalans i jordens magnetfält och beger sig till Verne-dimensionen.
Pola och Diego måste återställa balansen i jordens magnetfält... och det illa kvickt!
Grottan översvämmas och strömmarna skingrar gruppen! Alla kommer att möta nya faror.
Pola och Pompilio seglar på en jättesköldpaddas skal nedför en farlig giftig flod.
Martin utreder basen på Nordpolen. Han upptäcker att familjen Calderon borrar jorden.
Martin utför sin plan att förstöra familjen Calderons ultraljudsborr, men upptäcks.
Diego lyckas täta sprickan och ber sin mormor att inte radera hans vänners minnen.