Drottning Margareta
Året är 1402 och en kvinna står i spetsen för ett nytt nordiskt imperium. Margrete I har förenat Danmark, Norge och Sverige i en union, som hon ensam styr genom sin adoptivson, kung Erik. Unionen är omgiven av fiender, och Margrete planerar därför ett äktenskap mellan Erik och den engelska prinsessan Philippa.
Året är 1402 och en kvinna står i spetsen för ett nytt nordiskt imperium. Margrete I har förenat Danmark, Norge och Sverige i en union, som hon ensam styr genom sin adoptivson, kung Erik. Unionen är omgiven av fiender, och Margrete planerar därför ett äktenskap mellan Erik och den engelska prinsessan Philippa. En allians med England skulle kunna stärka Kalmarunionen och säkra den mot angrepp. Men en konspiration är på gång, som försätter Margrete i ett omöjligt dilemma som kan kosta henne allt.