Clodagh
Fru Kelly är prästens hushållerska. Hon lever ett liv i tro, sparsamhet och stolthet, och tar flickor till irländsk dans. När hon ser Clodaghs exceptionella talang uppstår en inre konflikt. Att ta henne under sina vingar skulle betyda att bryta mot reglerna. En moralisk kamp mellan trofasthet och passion börjar.