I motorsportens machovärld har det aktade Indy 500 länge betraktats som det enda racet. I maj 1977 utmanades mångåriga traditioner, rekord krossades och Indy blev sig aldrig likt igen. Det året blev matteläraren Tom Sneva den första som officiellt uppnådde en hastighet om 320 km/h, den levande legenden AJ Foyt tog hem Borg-Warner Trophy för fjärde gången, och under sista kvaldagen lyckades Janet Guthrie, trots förakt, skrämsel och tvivel bli första kvinna att köra ett Indylopp och komma bland de 33 främsta.