Suspect: The Shooting of Jean Charles de Menezes
I London i juli 2005 jagar polisen en terroristcell. En rad extraordinära händelser under en övervakningsoperation leder till att en oskyldig ung brasilianare felaktigt identifieras som misstänkt och skjuts till döds. Medan hans släktingar kämpar mot desinformation får de stöd från en osannolik källa, hamnar polisen hamnar i kris och tvingas konfrontera sanningen om skjutningen.
I berättelsen om ett av de mest katastrofala misstagen i den brittiska polisens historia håller London på att återhämta sig från de förödande självmordsbombningarna den 7 juli 2005 när Metropolitanpolisen inleder en storskalig antiterroroperation och beslutar sig för att använda dödligt våld om så behövs. Vad de inte vet är att en annan terroristcell planerar ett angrepp som skulle kunna motsvara blodbadet som skedde den sjunde juli. Under antiterroroperationen genomför polisen en stor övervakningsoperation på en adress i London, men en rad extraordinära händelser leder till att en oskyldig ung brasiliansk man felaktigt identifieras som misstänkt, vilket resulterar i att han skjuts till döds. Medan hans sörjande familj kämpar mot desinformation i ett försök att få svar, hamnar polisen i kris och tvingas konfrontera hårda sanningar om tragedin.
I efterdyningarna av bombningarna i London den 7 juli planerar en annan terroristcell en ny attack.
En polisspaningsoperation slutar i tragedi när en oskyldig tunnelbanepassagerare blir ihjälskjuten.
Medan polisen försöker hantera följderna av skottlossningen fattar en sekreterare ett beslut.