Utgå från en förmögenhet i stulna juveler. Lägg till ett stänk fara. En nypa romans. Krydda med Hitchcock-liknande intriger och lite komik. Vad får vi då? Ett mysterium/en rysare för hela familjen. Historien utspelar sig på den vackra soldränkta ön Kreta och handlar om en ung engelsk turist (Hayley Mills) som tampas mot en slug grekisk juveltjuv (Eli Wallach). Förväxlade identiteter och farliga flykter, bl.a. en nervpirrande kamp mot en väderkvarn, leder den unga fröken detektiv till en slutlig konfrontation ombord på en lustjakt som tillhör en miljonärska (Pola Negri) med en passion för ovärderliga juveler och geparder som husdjur!