Shōgun
Utspelar sig i Japan år 1600. Lord Yoshii Toranaga kämpar för sitt liv när hans fiender i Regentrådet förenas mot honom, och ett mystiskt europeiskt fartyg hittas förtöjt i en närliggande fiskeby.
Öden sammanstrålar i Japan efter att ett skepp sköljts iland i en fattig fiskeby.
Blackthorne och Mariko testar sin allians medan de tränar Toranagas vapenregemente för krig.
Blackthorne och Mariko kämpar för att skydda en hemlighet som kan få dem båda dödade.
Lady Ochiba återvänder till Osaka för att påskynda regenternas kampanj mot Toranaga.
Mariko anländer till Osaka, medan Blackthorne och Yabushige kämpar för sina liv.