Når befrielsen kommer
Da højskoleforstander Jacob beordres til at huse over 500 tyske civile flygtninge i besættelsens sidste tid, sættes han og hustru Lis i et umuligt dilemma. Hjælper de flygtningene, stemples de som forrædere og risikerer at miste alt. Men nægter de, vil mange sandsynligvis dø. Samtidig opdager de, at deres 12-årige søn Søren er begyndt at hjælpe modstandsbevægelsen.
Da en højskoleforstander beordres til at huse over 500 tyske civile flygtninge i den sidste tid af besættelsen, sættes han og hans hustru Lis i et umuligt dilemma. Hvis familien hjælper flygtningene, vil de blive stemplet som forrædere og risikerer dermed at miste alt. Men hvis Jacob og Lis ikke hjælper, vil mange sandsynligvis dø. Samtidig opdager de, at deres 12-årige søn, Søren, er begyndt at hjælpe modstandsbevægelsen. Familien presses til det yderste, og Jacob og Lis skal nu træffe et valg, der vil ændre deres liv for altid. Filmen skildrer et mørkt kapitel i danmarkshistorien: Håndteringen af de 250.000 civile tyske flygtninge, som kom til Danmark i foråret 1945.